Än så länge ljusare tider

Veckan inleddes som den förra slutade. Inget att be för – bara att packa ryggsäcken för ännu en dag med sol och bad. På stranden var det betydligt lugnare jämfört med söndagen. Ja, förutom ett antal kråkor som skyddade sin avkomma med vilda skrän så fort en trut närmade sig. Riktigt underhållande ett tag. Inte riktigt lika roligt när de gjorde utfall mot maken när han kom. Kråkorna fortsatte med sina anfall även mot en annan badgäst som passerade strax intill platsen där en kråkunge huserade . Tack och lov försvann kråkflocken som genom ett trollslag. Undrar om ungen fick tillräckligt med luft under vingarna så att de kunde byta uppehållsplats? Blev tystare i viken.

Vattnet ca 1,5° varmare. Blåmaneter drivit in med vind och strömmar. Så länge vi slipper ”di röe”, är vi tacksamma.

På kvällen plockade maken första omgången fläderblom, så nu är första satsen på G.

Tisdag: paus från stranden. Maken hade tandläkarbesök och jag hade en bokad tid för blodgivning. Förmiddagen gick med andra ord i ett huj.

Efter mat, ägnade jag några timmar åt att rensa i trädgården. Nu är det verkligen torrt. Inte ens ogräset har någon växtkraft. De torra krokusbladen kunde jag plocka upp – de hade gjort sitt för i år.

På kvällen blev det en tur till barnbarnen. Man måste ju visa upp sig emellanåt så de känner igen oss. Fast nu var det bara jag som tog den turen. Maken och en granne avnjöt varsin cigarr på vår altan.

Favoritfärgen: svart med glitter

Onsdag: Ett milt sommarregn tidigt på morgonen. Passade på att förstärka med extra vattning under regnskuren. Ett under att växterna klarat sig. Jordgubbarna och smultronen ser ut att ha mycket bär i år. Blåbären kommer nog inte ge lika mycket som i fjol. Rabarbern har varit lite klenare, men till saft duger de sista stjälkarna. Björnbären väntar på blomning…..

Klippte gräsmattan för första gången denna säsong. Alltså jag. Klippte. Maken fick ledigt från den uppgiften.

En massa små hål i jorden bland växterna var nytillkomna och inte grävda av mig eller maken. Vi har dessvärre råttor i vårt område och man behöver inte vara någon större detektiv för att begripa vad som ligger bakom dessa gropar. Samfälligheten har uppmanat alla hushåll att anmäla till sina försäkringsbolag om råttor observerats. ✅ på den. Utöver detta har fällor satts ut i våra gemensamma rör och även kommunen kontrollerar rören utanför vårt område med diverse fällor! Snart nog lär vi få besked om hur mycket aktivitet som pågår i rören och ovan jord. Huuuh! Skadedjur av äckligaste sort!

Bokat tid för nya skoinlägg. Jag har fuskat utan inlägg i sandalerna och märkte direkt när jag tog på mig skor med specialgjorda inlägg, att det var betydligt bekvämare. Ordentliga skor med perfekta inlägg är något jag kommer att prioritera framöver.

Torsdag: Ännu en stegring av vattentemperaturen. Nu 21°! Inga maneter i sikte. Men väldigt många kanotister. De flesta kommer två och två – smart med tanke på om något händer under paddelturen. Ser väldigt rogivande ut när de kommer svepandes över vattenytan. De hörs ju inte. Om de inte pratar förstås. Misstänker att paddlarna också gillar tystnaden. För på vardagar tycks vattenskotrarna vila.

Väldigt lite folk på stranden. Parkeringen nästan tom på bilar. Har alla redan tagit helg?

En härlig lat eftermiddag blev det

Midsommarafton: För första gången på länge så hade nog hela Sverige övervägande soligt väder. Vår viktigaste helg. Borde varit vår nationaldag, tycker jag.

Vi hade våra varor beställda på nätet att hämta innan vi kunde hasta till bad och sol.

Turligt nog hade G-N helgledigt och ”bokade” bästa klippan vid Lindalen. Solen sken som sig bör och tro det eller ej, men vattentemperaturen höll sig runt 23-25°. Fortfarande inga rödmaneter. Precis efter vår lunch kom ett tiotal regndroppar, men inget mer. Just då. Molnen hopade sig runt omkring oss men vi hade det bra på vår klippa och trodde nog att vi skulle slippa regnet. Vi tog vårt sista bad för dagen i ett varmt regn. En midsommarafton utan regn, är väl ingen midsommar! Tyvärr, tyvärr hade vi sällskap av åtminstone två ”röingar”. Men vi lyckades undgå att bli brända! Så nöjda med dagen! Trots att det vare sig blev sill, nubbe eller jordgubbar.

Molnen anföll från alla håll

Midsommardagen: Halvmulet mest hela dagen. Ny sats flädersaft satt. Blev tvungen kassera första satsen pga mögel. Har inte hänt tidigare! Smällar man får ta.

Tyvärr såg jag mig tvungen att inhibera morgondagens lunch för goda vänner. Väderleksrapporterna inte till vår fördel. Eftersom det inte går att flytta inomhus i dessa Corona-tider var det ett nödvändigt ont.

Sommarpratet inleddes med Greta Thunberg. Man kan inte låta bli att imponeras av denna unga tjej! Men jösses , vad mycket man måste avstå för att rädda vår planet! Erkänner att jag inte är där. Än. Just nu längtar jag bara efter att få komma ut och resa igen! Egoistiskt- ja! Tänk att kunna få ta med våra raringar till grekiska övärlden i glappet mellan skolavslutning och föräldrarnas semester! Något att se fram emot. För oss gamlingar! Att jag blivit gammal konstaterades av T när han såg min skrynkliga och torra hud på ben och armar. Haha! Av barn får man verkligen höra sanningen!

Söndag: Hängde med maken till Änggårdsbergen. Han på jakt efter zoner i ett uppdrag och jag ville ta unika zoner. Somliga tar 1000 unika zoner på en månad – jag hoppas nå 1000 unika på dryga 2 år 😉🤣😀.

Det var mulet. Helmulet. Vindstilla!!! Varmt. Fuktigt. Men vilken pärla detta naturreservat är! Mitt i staden. Stadsbruset försvann till förmån för fåglasång och någon enstaka kväkande groda. Har man vädergudarna på sin sida kanske? Regnet kom när vi var på väg hem. Temperaturen sjunkit med ca 6°. Tur vi ställde in lunchen!

Änggårdsbergen

Lämna en kommentar